Ontworpen door Els de Crook

IJsland

Dit (ei)land stond al lang op mijn verlanglijstje, maar Frans had er niets mee en dan valt de keuze toch vaker op een reis die we alle twee leuk vinden. Maar nu vond ik het toch tijd worden en zeker nu er zo veel over dit land gepraat wordt: jaja die 'banki' zijn een beetje in de fout gegaan hier. Men zegt ook dat het een generatie lang zal duren eer het land financieel in zijn gewone doen is.

Bovendien vind ik de detectiveromans van Arnaldur Indrióason erg leuk en hij is een IJslander.

Maar eerst even kort wat informatie.

Het is heel goed mogelijk dat de Romeinen en Grieken al eens voet op de IJslandse grond hebben gezet, want zij hadden het eiland beschreven, maar wellicht was de kou of het landschap minder aantrekkelijk voor hen en vertrokken ze weer snel. Ierse monniken zijn de eerste mensen geweest die zich daadwerkelijk langere tijd vestigden, maar  die vertrokken - al dan niet gedwongen - met de komst van de Vikingen; de eerste kwam in 874. Een aantal Noren vluchtten voor het regime in hun land en vestigden zich in  IJsland.  Zij waren in de veronderstelling dat het onbewoond was. De volgende 60 jaar werd het land gekoloniseerd.

In 930 volgde de oprichting van het parlement en in 1000 de overgang naar het christendom. In 1855 riep Jón Sigurðsson op tot onafhankelijkheid van het moederland Denemarken met als gevolg dat ze vanaf toen alle binnenlandse zaken zelf mochten en konden regelen. De buitenlandse zaken werden door Denemarken geregeld. Tijdens WO II werden den banden met Denemarken verbroken, maar de Engelsen vielen op 10 mei 1944 IJsland binnen en werd het land als geallieerd terrein opgeeist.

Op 17 juni 1944 werd IJsland onafhankelijk van Denemarken.

IJsland is 2,5 keer groter dan Nederland en 11% is bedekt met gletsjers.

Het eiland zit vol vulkanisch materiaal en de onderlagen verschuiven waardoor onderliggende magma naar boven wordt geduwd en de scheuren vullen.

En wat vooral opvalt is dat er geen bomen groeien. Wel zie je bomen in de gebieden die bewoond zijn, maar ze vallen bijna niet op omdat het er zo weinig zijn.

Het enige oorsponkelijke dier is de poolvos. Alle andere dieren zijn of ingevoerd of toevallig meegekomen bijvoorbeeld muizen die op een boot zaten.

De IJslanders zijn afstammelingen van de Vikingen; vermengd met Schotse en Ierse immigranten. De meeste buitenlanders zijn Denen.  Er wonen zo'n 300.000 mensen, waarvan 60% in of rond Reykjavik. De visserij en visverwerkende industrie is heb de belangrijkste bron van inkomsten.

Ja en dan de financiële sector...  De snelle expansie in combinatie met de behoefte aan al dat vreemde vermogen zorgde voor financiële kwetsbaarheid en de gevolgen konden dan ook niet uitblijven: DE KREDIETCRISIS 2008 werd de harde werkelijkheid en deze bleef niet beperkt tot IJsland.

En dan het geld: 1 Euro =   142  IJslandse kroon (ISK) en omgekeerd is 1 ISK = € 0,007 Tenminste dat was de koers vandaag. Morgen zou het best anders kunnen zijn.

De taal is het IJslands en dat lijkt het meest op Oud-Noors.

Wij reizen best veel en pakken dus altijd vrij laat onze koffer in, maar nu moest ik ook nog kijken hoe laat we op Schiphol moesten zijn. Marc zou ons wegbrengen en toen ik hem aan de telefoon had, hadden we het over de vakantie en toen heb ik meteen gekeken hoe laat we zouden vliegen. Dit was natuurlijk belangrijk omdat de afgelopen nacht de zomertijd in ging.

Maar pas vannacht schoot het ons te binnen dat het ook handig zou zijn als we wisten welk hotel we geboekt hadden...

We waren op tijd op Schiphol, we vlogen op tijd en na ruim 3 uur vliegen kwamen we aan op Keflavik; de internationale luchthaven. We vlogen laag over een sneeuw- en  ijslandschap. Ook kregen we een voorproefje van de bekende hete bronnen te zien.

op de monitor konden we de vlucht helemaal volgen

Ongeveer 54% van de energie wordt via geothermie (=aardwarmte) verkregen. Deze vorm van energie kan ontstaan door het temperatuurverschil tussen het aardoppervlakte en de dieper in de aarde gelegen warmtereservoirs. En hier zijn dat de vulkanen.

Na de landing meteen een sms-je gestuurd naar de kinderen dat we geland waren en toen de koffers opgehaald. We wisten inmiddels dat we ruim 40 km buiten de stad geland waren en dus moesten we even uitvinden hoe we daar zouden komen. Maar hier is dat erg makkelijk. Je koopt een buskaartje en de grote bus brengt je naar de busterminal in Reykjavik. Daar stap je over op een kleinere bus en die brengt je bij het hotel.

Een prachtige kamer hebben we en nadat we de koffer hadden uitgepakt zijn we even wat gaan rondkijken, maar het was erg kou. De ijzige wind prikte op onze wangen en dus maar een kort rondje gedaan en daarna lekker uit eten. Want ofschoon op de klok half 7 stond, was het voor ons ook half 9 en dus tijd voor een diner.

Grappig die versieringen van zilver en goud-rood, die opwaaien in de wind en daardoor een leuk effect sorteren.

de zon kan de sneeuw niet doen smelten  en rechts de briefjes en de muntjes die steeds minder waard zijn geworden

Als je hier een telefoonboek wil gebruiken om een IJslander te bellen, dan is het handig als je weet hoe zijn voornaam is. Hier wordt namelijk geen gebruik gemaakt van de achternaam, maar van de voornaam en dan komt er een achtervoegsel van 'zoon van' of 'dochter van'.  Bijvoorbeeld: de zoon en de dochter van Jón Arnarson en zijn vrouw Svava Stefánsdóttir heten rep. Magnús Jónsson en Erla Jónsdóttir.

Een voorbeeldje  uit de telefoongids van Marta en Matthías

Het water uit de kraan kan je drinken en is goed, maar als je de warme kraan aandraait dan dringt de lucht van rottende eieren je neus binnen. Dat is de zwavel. De temperatuur van de warme kraan is snel en snel te heet. Gelukkig zit er een thermostaatkraan op de douche.

Al weer vroeg uit de IJslandse veren en na het ontbijt op pad. Het contact van de autobanden op de bevroren ondergrond generen een knerpend geluid.

Eerst naar de haven en daar zagen we hoe een zeilboot vol met jongeren de haven uit voer.

Na een paar uur wandelen waren we behoorlijk koud, want de wind zorgt ervoor dat de gevoelstemperatuur veel kouder is dan het werkelijk aantal graden.

Dus een opwarmstop en meteen geluncht. Hierna waren we heerlijk warm en de wind werd minder, dus hebben we nog uren gewandeld naar en van het nieuwe winkelcentrum - Kringlan - waar 150 winkels in gevestigd zijn. Het is het pronkstuk van de stad, maar ik kon er geen speelgoedwinkel in ontdekken en daar ging ik voor. Ik heb de kleinkinderen - zoals gewoonlijk - wat beloofd.

prachtig beeld bij de haven                                                            enne.... pinnen.... ja....nee....????

Domkerk

deze eendjes hebben schattige kuifjes op het koppie

hoeveel zwanen tel je???

black-and-white

auto nummerbord

Je ziet hier maar weinig mensen fietsen en zij die het wel doen, rijden op de stoep. Waarschijnlijk mogen ze ook niet op de straat, zoals het bord toont.

Als je het stropdas strikken nog niet onder de knie hebt, dan kan je dat stapsgewijs met de afbeelding leren

De IJslandse bevolking komt vriendelijk, maar ook beleefd gereserveerd over; hier zijn de normen en waarden van Balkenende in de praktijk te zien en te ervaren.

De condities om het Noorderlicht te zien zouden vandaag best eens goed kunnen zijn en dus afgesproken dat we die kans maar meteen zouden nemen.

We zouden om 21:30 uur bij het hotel opgehaald worden, maar datwerd iets na 22 uur. We reden naar een plek buiten de stad, want naast een goede weersconditie (heldere lucht) is totale duisternis de tweede belangrijke omstandigheid.

De laatste is de Aurora Borealis oftewel het noorderlicht. Bij de eerste stop was niks te zien, maar bij de tweede stop (rond 22:45 uur) zag je een licht gekleurde streep licht boven de berg uitkomen. De bedoeling was dat het nog feller zou worden, maar dat deed het niet. Het was ook te donker om er een foto van te kunnen maken en flitsen werkt  hierbij niet. Dus als je zelf het noorderlicht wil zien dan maar even googlen.

Na afloop reden we de verschillende hotels langs om iedereen weer bij het juiste hotel te droppen. Wij zaten ver aan het eind van het wegbrengprogramma en kwamen om half 1 thuis.

Het enige wat ik in het donker kon fotograferen was de verlichte skipiste

Na een drukke dag kozen we vandaag voor een rustige dag. Naar het nationaal museum geweest. Een prachtig museum waar je de geschiedenis van IJland kan zien vanaf het moment dat de eerst Viking per boot arriveerde.  Het museum is in 2004 volledig gerenoveerd en met succes.

beeld van Fridrik Fridriksson                                                                       het nieuwe gemeentehuis

Het nieuwe gemeentehuis ligt aan de vijver en de inwoners vinden het een lelijk gebouw. Zij zeggen dat je het mooiste uitzicht op de vijver (het meer) kan hebben vanuit het café, omdat je dan de lelijke moderne contouren van het gemeentehuis niet ziet.

Het futuristische gebouw op de achtergrond is ontworpen door de architect Ingimundur Sveinsson. Het staat op een berg aan de zuidkant van de stad. De torens bevatten 18 miljoen liter geothermisch verwarmd water en dat is genoeg om de halve stad van water te voorzien.

Tussen de torens liggen een expositieruimte met verschillende niveaus, een café en een minigeiser die vanuit de kelder omhoog spuit. Maar het echte pronkstuk is de reflecterende glazen koepel met binnen een van de meest exclusieve restaurants: Perlan (de Parel). Als je daar een tafeltje hebt gereserveerd dan is het handig dat je minimaal 2 uur blijft zitten en/of eten, want in die tijd draait het restaurant (eentotale omwenteling). Dit is dus echt een rondje van de zaak.

Ik kan mijn hart hier ophalen aan de auto's. Ik ben gek op die stoere auto's zoals Landrover en Jeep. En die rijden hier genoeg rond.

Dit was allemaal op weg naar het museum en nu dus het museum zelf:

ik heb het alfabet in de oude letters gestempeld               een schoentje en nog wat oude gevonden voorwerpen

links: een van de eerste uitvoeringen van het apparaat om zelf pasfoto's te maken en de 2de is een uurwerk

Ook hier was vroeger kinderarbeid heel gewoon. De kinderen hielpen vooral mee in de visserij en alles wat daar mee te maken had.  Een mooi schilderij links van een kind en met een verdrietig traantje op zijn wang. En de bekende of beruchte Viking Frans!!!

een fotografisch grapje
Bevroren zijkanten van het gemeentehuis; IJsland doet zijn naam eer aan

cis-style-10Ook hier zijn er zwervers en het lijkt erop dat de mensen van de gemeente een soort van warmtepak hebben gekregen, want we zagen een paar van die mensen in een soortgelijk pak lopen. Ze bedelden wel van de plaatselijke inwoners, maar lieten ons - toeristen - met rust.

In de winkel waar we boodschappen gingen doen was ook een man die aan lager wal was geraakt. Nu heeft deze winkel een zelfbedieningsbalie waar je je eigen hotdog of broodje gezond kan klaar maken. Ik zag deze man 2 knakworstjes warm maken en terwijl hij moest wachten tot ze op temperatuur waren, hoestte hij er uitgebreid op. Even later stond hij zijn broodje worst met smaak op te eten en hierop volgde een herhaling. Tussendoor ging hij even een blikje cola afrekenen bij de kassa. Wel proletarisch eten, maar niet drinken. Ja ook hij kent zijn eigen grenzen. Ik ben benieuwd hoe lang hij dit al doet en hoe lang hij dit nog kan doen...

1 april. Ik weet niet of ze hier ook aan die grapjes doen, maar in elk geval mijn schoenveters maar goed dichtgeknoopt.

Vervolg van onze impressie over Reykjavik. Eerst even naar de vijver om de vogels eten te geven.

kuifje weer

vol bakkie

apart exemplaar

een ZZ zevende zwaan

zwaan met expansiedrift

All you need is love...ratatatata....

even roddelen                                                          nieuwe figurant voor de KLM spot

Domkerk was nu open en dus even binnen gekeken. Deze kerk werd in de jaren 1787-1796 gebouwd. Het is een Lutherse kathedraal.

De beeltenis van Skúli Magnússon. Hij wordt ook wel de vader van Reykjavik genoemd (1711-1794).

oudste houten huisjes/huizen

Het grote witte gebouw [rechtsboven] is Hótel Borg,  het oudste en mooiste hotel van IJsland

Het grijze parlementsgbouw [onder links] stamt uit 1881 en er naast staat een nieuwer gebouw waar de 63 kamerleden bijeen komen. Dat de sfeer hier grimmiger is geworden blijkt aan de kapotte ruiten in het gebouw. Er is hier gedemonstreerd en tegen de regering geprotesteerd. Ook zijn er rellen uitgebroken.

Gelukkig zijn het sterke ramen.

mooi mozaïek

Nog een Domkerk en hier is bisschop Gijsen naar toe gegaan en/of gestuurd nadat hij een behoorlijke tweespalt gezaaid had  in de Nederlandse Katholieke kerk. En hij was ook ziek dacht ik, moet ook wel.... Hij is er maar een jaartje gebleven.

schooltje

Helaas was deze kerk ingepakt, maar als je wil weten hoe hij er uit ziet zonder zijn groene jasje... ik heb een foto van een afbeelding gemaakt.

Het is de Hallgrímskirkja en hij moet dus een opvallende witte toren hebben. In 1974 is de bouw na dertig jaar afgerond. De inwoners weten niet of ze hem nu wel of niet mooi moeten vinden.

Het werd ontworpen door Gudjón Samúelsson (1887-1950) en is genoemd naar Hallgrimur Pétursson, de 17de eeuwse hymnenschrijver en dichter. Aan de buitenkant dus erg modern, maar aan de binnenkant heel erg sober en een - niet bij de sfeer passend - orgel met zo'n 5275 stalen pijpen.

Ondanks de restauratie konden we met de lift naar de 8 ste verdieping om torenhoog (73 m.) de omgeving te zien.

Voor de kerk staat het standbeeld van Leif Eiríksson, hij was een viking uit IJsland en staat bekend als de of een ontdekker van Amerika,  rond 1000 na Chr. Hij was de zoon van Erik de Rode en werd ook wel Leif de Gelukkige genoemd.

oude gevangenis [witte gebouw linksonder]  en een mooi gebouwtje

Een stalen beeld van het Vikingschip Sólfar van Jón Gunnar Árnason (1931-1989)  En zie hier: het standbeeld van de eerste kolonist Ingólfur Arnarson.

Het regeringsgebouw uit 1765. Vroeger was dit het werkhuis van een gevangenis. Maar nu gebruikt de premier het als kantoorruimten.

In dit huis Hófdi vond het vredesoverleg in 1986 plaats tussen Reagan & Gorbatsjov.

en nog een kerkje                                                                                                        de Parel

We waren toch al weer een eind aan het lopen en we konden het niet laten om die Parel ook nog even te gaan bezichtigen.  Het waaide behoorlijk en dus was de windkracht boven nog heftiger. Soms moesten we ons even vasthouden om te voorkomen dat de wind onze richting zou bepalen.

Nadat we van het uitzicht genoten hadden zijn we binnen van een heerlijk koffie met gebak gaan genieten.

vanuit de kelder spuit een geijser omhoog    en wat een uitzicht...

als je wil weten waar je bent!

het lijkt wel of een schilder de lucht heeft geverfd

domestic aeroport -> er steeg net een vliegtuigje op

een kunstwerk bij de in-uitgang  en nog een mooi overzichtje, je blijft fotograferen hier

Vandaag hebben we een auto gehuurd om de Golden Circle te gaan bekijken. Maar onderweg er naar toe, zag ik van die mooie plaatjes.

Frans kon het niet laten om even sneeuwballen te gooien; de sneeuwbal hangt mooi in de lucht.

In het gebied met de bovenstaande naam, werd de bestuursvorm vastgelegd voor IJsland die honderden jaren zou stand houden.

De breuklijn, waar de aardplaten van Amerika en Europa langzaam uit elkaar scheuren, is hier en dat vormde een natuurlijke arena waar de vrije burgers, stamhoofden en de raadsheren bij elkaar kwamen om over recht en rechtvaardigheid, misdaad en straf te spreken.  Het eerste parlement werd in 930 gehouden en werd - met enkele onderbrekingen - elk jaar  tot 1789 gehouden, want toen de vlakte één meter door een aardbeving daalde verhuisde de macht naar Reyjavik.

Er staat een kleine 19de eeuwse kerk en een boerderij. Daar vlakbij ligt een kloof vol koud, maar zeer helder water. Het is een soort orakel geworden: Stel je vraag en gooi tegelijkertijd een muntje; als je het muntje op de bodem ziet neer komen dan is het antwoord JA.

links zie je de muntje duidelijk liggen

Onze volgende stop waren de hete bronnen van Geysir. De oorspronkelijke grote Geysir spuit niet meer, waarschijnlijk is hij in de loop van eeuwen door ongeduldige bezoekers geblokkeerd geraakt. Zij dachten dat hij sneller zou spuiten als men er troep in zou gooien. Jammer. Onlangs heeft men geprobeerd om hem weer te openen, maar is toen onherstelbaar beschadigd.

Als je in het gebied komt dan hoor je borrelende, pruttelende geluiden van het kokende water en hier en daar zie je stoom uit de grond komen. Er hangt natuurlijk ook een zwavellucht.

De Strokkur is kleiner dan de oorspronkelijke Geysir, maar gaat toch zo'n 30 meter hoog de lucht in.

Het is ontzettend boeiend om te zien hoe het water de ronde opening in wordt gezogen en steeds harder begint te borrelen om dan ineens een helderblauwe bel te vormen en meteen erna spuit het water en stoom met een hard sissend geluid meters hoog.

Het water/de stoom kan kokend heet zijn.

Na de ontlading trekt hij weer alle water naar zich toe en begint weer van lieverlede te borrelen om vervolgens weer uit te barsten.

Zo hoog gaat de stoom, ik moest op grote afstand staan om het te kunnen fotograferen

Na al dit natuurschoon- en geweld gingen we naar de Gullfoss, een gigantische waterval die neerbuldert in de rivier de Hvítá. De nauwe kloof is 70m diep. Het zijn twee watervallen die haaks op elkaar staan waardoor het effect als het ware verdubbeld wordt.

In 1907  wilden projectontwikkelaars de waterval indammen voor waterkracht. Sigridur Tómasdóttir was een jonge vrouw die op de boerderij ernaast woonde en zij begon een campagne te voeren tegen de plannen van het indammen en met succes.

Via een pad kon je langs de waterval lopen; prachtig. Wat een kracht.

Al van ver hoorde je het gebulder van het water, maar hoe dichter  je bij de waterval kwam hoe heftiger je de kracht van het water kon ervaren.

Onze laatste volle dag in Reykjavik. Het was druk bij het ontbijt en naast ons zaten 2 Nederlanders, waarvan een van het over de datum heen zijnde studentachtig type. Hij riep hard  tegen een andere reisgenoot: 'Waar is die stinkvriend van jou?' Nu had ik al gehoord dat hij hem zo noemde omdat hij uit zijn mond stinkt. Maar hij riep zeker een keer of 4 allerlei vragen en opmerkingen tegen hem met het woord stinkerd of stinkvriend. De vriend van die persoon zei op bepaald moment dat hij toch wel kort van memorie was, want dat hij het al 3 keer had gezegd. Hij wilde daarop nog een macho opmerking maken en toen was het voor mij genoeg en zei hem dat hij het woord stinkerd nu wel genoeg had gebruikt en dat die persoon wellicht ook een gewone voornaam had. Hij schrok zich rot, wist niet dat wij ook Nederlanders waren,  en wist zich even geen houding te geven. De andere man moest lachen en hij begon ook even maar mee te lachen. Ja je moet wat als je nog op die leeftijd een pedagogisch lesje op de vroege morgen krijgt. Maar daarna was hij opvallend rustig. Ik hoop dat hij beseft dat hij zijn eigen onzekerheid niet op een ander moet botvieren!

faasten yout seatbellts and make ready for landing

zwaan protesteert met geluid en houding; hij heeft er in elk geval veel ruimte door gekregen

Gedurende de week zagen we de sneeuw steeds meer smelten op de bergen. Het beeld van de vissers; ze kijken richting de berg Esja.

rechts: wat kaartjes

Ronald Giphart, de auteur, liep hier ook te fotograferen vandaag.

Even een paar woordjes met de betekenis: