Ontworpen door Els de Crook

 

Portugal

 

Portugal was de nieuwe bestemming van onze gezinsvakantie. Met een gehuurd busje naar Schiphol en daarvandaan vlogen we met z'n zessen naar het vliegveld Faro en van daaruit naar onze vakantiebestemming dichtbij Oporto. Wij wilden niet te lang nog moeten reizen als we eenmaal aangekomen waren op het vliegveld en dus was die locatie uitermate geschikt. We zaten in een klein stadje vlakbij deze grote plaats: Villa do Conde. We hadden mooie appartementen aan het water.

Maar eerst wat over Portugal zelf.

Cultuur

De bevolking kent zo'n tien miljoen zielen, hoewel er drie miljoen Portugezen als migranten werken in Frankrijk, Duitsland, de VS, Canada en Venezuela en elders. Ongeveer 99 procent van de Portugese bevolking is rooms-katholiek. Er zijn kleine protestantse en joodse gemeenschappen.

Taal

De landstaal is Portugees, een Latijnse taal, net als Frans, Italiaans en Spaans. Kennis van het Spaans en/of Frans maakt het Portugees makkelijk te lezen, maar het spreken is wat lastiger. Ondanks duidelijke overeenkomsten tussen de Spaanse en Portugese spelling klinken Portugese woorden heel anders dan hun ogenschijnlijke Spaanse equivalenten. Toch verstaan bijna alle Portugezen Spaans en in toeristengebieden wordt meestal Engels gesproken.

Portugese centjes... geven heel makkelijk uit!

 

 

 

 

 

 

 

We hebben een heerlijk tijd gehad en de stad (O)Porto - met of zonder die extra O - is magnifiek.

Onder een prachtig station met wandschilderingen. Lijkt wel of het Delfts Blauw is. Maar ook op de huizen vind je die blauwe schilderingen terug.








 

 

 

 









 

 

 

 

 

 


 

 



Een overzichtje over de stad Porto en rechtsonder: armoedig???










 

De brug op de foto hieronder is vernoemd naar koning Lodewijk I van Portugal (Dom Louís I, 1861 - 1889).

Als je de brug ziet dan herken je de manier van bouwen, want de brug is ontworpen door Teófio Sevrig, een Belgische medewerker van Gustav Eiffel, en herken je elementen van de Eiffeltoren in. De constructiewerkzaamheden begonnen in 1881 en de inauguratie vond plaats op 31 oktober 1886 door koning Lodewijk zelf.

Het verkeer wordt afgewikkeld over twee brugdekken die op 44 meter afstand boven op elkaar liggen. Het onderste niveau verbindt de laag gelegen stadsdelen voor autoverkeer, het bovenste verbindt de hoog gelegen stadsdelen en is een metro-dek. Beide dekken zijn toegankelijk voor voetgangers.

Elk brugdek wordt ondersteund door respectievelijk hangt aan een stalen boogconstructie.

Ook de spoorbrug in Porto, de Maria Pia-brug, is ontworpen door Eiffel & Co. Deze brug mist het onderdek, en is een voormalige spoorbrug.

















Beide foto's zijn genomen vlakbij de brug en geeft een mooi beeld van de wijk en de rivier de Douro. En onder een moderne brug.













 











 

 

We hadden het zo goed bekeken om vlakbij het vliegveld een locatie te zoeken, maar we hadden niet op de staking van de verkeersleiders op het vliegveld Faro gerekend. De dag voor vertrek werd deze staking bekend en zou dus precies op onze dag starten. Gevolg dat we niet konden vertrekken en werd er haastig naar alternatieven gezocht. Na uren overleg tussen de reisorganisatie en andere partijen kregen we het aanbod om per luxe touringcar van Porto naar Lissabon te reizen en van daaruit naar Amsterdam te vliegen. Veel keus hadden we niet en dus hebben we dit aanbod aangenomen, want iedereen moest weer werken en dus was langer blijven ook geen optie.

Maar zoals je op de kaart kan zien ligt Lissabon toch een aardig eindje van Porto. Maar het werd een leuke busreis en we hebben op die manier weer een deel van het land kunnen zien.

Op het vliegveld van Lissabon was het een drukte van jewelste, want natuurlijk waren daar meer mensen naar toe gegaan dan vooraf gepland. Maar redelijk op tijd vlogen we weer richting Nederland en konden we weer met plezier terug kijken op deze geslaagde vakantie.

 

                                                          Adeus