Ontworpen door Els de Crook

 

Malta

 

We vertrokken op tijd en het totaalgewicht van het vliegtuig was bijna 55.000 kg. Als je dan voorstelt dat dit gewicht zo maar de lucht in kan, dan blijft het toch altijd een mirakeltje.
We vlogen op 10 km. hoogte en de buitentemperatuur was min 55 graden en het ijs stond dan ook aan de buitenkant op de ramen. De route ging over Brussel, Parijs, Genua, Sicilië naar Malta.
Voor mij een soort van oude militairen zorgden voor de beveiliging en ook kregen we een stempel in het paspoort.
Vervolgens met de bus naar het appartement. Daar aangekomen, snel alles uitgepakt en met de bus naar Sliema. Het  reizen met de bus is een ervaring op zich. De kaartjes kosten niet veel, de bussen lijken afdankertjes van rijkere landen en de chauffeurs lijken wel geselecteerd te zijn op snelheid en precisie. Ze rijden namelijk heel hard en houden die snelheid ook aan als ze langs obstakels gaan of door hele smalle straatjes rijden. Dat dit niet altijd helemaal goed gaat is aan de buitenkant van de bussen te zien.
Frans had zijn bril in het vliegtuig laten liggen en dus moesten we eerst even een vervangend leesbrilletje kopen, want ik had geen zin om hem dagenlang alles voor te lezen. En meteen ook een wekker gekocht, want ook die stond klaar om ingepakt te worden in Nederland.

 

Malta ligt in het centrum van de Middellandse Zee, ten zuiden van Sicilië. De grootste lengte van het eiland is 27 km. En de grootste breedte is 14 km. De totale kustomtrek 137 km. De Foeniciërs noemden het eiland Malat (= rust, toevlucht, wijkplaats). Om de lekkere honing (mel) die het eiland leverde gaven de Romeinen het de naam Melita.
De talen die hier het meest gesproken worden zijn (Malti)  Maltees en het Engels. Het Maltees behoort - net als het Arabisch en het Hebreeuws - tot de Semitische talen, maar de zinsbouw en woordenschat zijn sterk door het Siciliaans beïnvloed.




De bussen zijn eigendom van de chauffeurs en omdat men hier toch nog behoorlijk praktiserende gelovigen zijn hangen of staan er boven het stuur afbeeldingen van Maria en/of andere heiligen. Nu kan zelfs een verstokte atheïst beter op God vertrouwen dan op een Maltese buschauffeur. Deze lieden staan namelijk bekend als de meest roekeloze van de toch al niet te beste Maltezer rijders!
Vaak hebben de bussen geen deuren en men kan dan snel in en uit stappen. Ruitenwissers behoren trouwens ook niet altijd tot de standaarduitrusting en de schokbrekers lijken nooit vervangen te worden.
De conditie van de bussen is ook twijfelachtig; veel gerammel en soms komt het stof en zand via de vloer zo'n 1½ omhoog in de bus als de bus over een zanderige weg rijdt.

Leuke plaatsen zijn o.a.  Qawra,  Sliema, Marfa, Mdina, Cirkewwa, Valetta, St. Pauls Bay, Bugibba, Zebbug (dit laatste spreek je uit als: Tjieboetjie), Mosta.
In Valette is het handig om eerst een bezoek te brengen aan Experience, zodat je op de hoogte bent van de historie van Malta.

Het prachtige Marsaskala

 




Kleurrijke vissersbootjes





We hebben een Good Friday Procession bijgewoond en dan is het net of je mee speelt in een film, die opgenomen wordt om een beeld te geven van de oudheid uit het Romeinse leven: loodzware beelden die door 8 of 10 mannen gedragen werden en paarden en mensen in Romeinse klederdracht.

  

Woordenlijst

Malti

Nederlands

Alla

God

le

nee

bahar

zee, baai

birra

bier

bzarr

peper

dritt l'quddiem

recht vooruit

hobz

brood

ilma

water

iva

ja

We zijn natuurlijk ook het eiland gaan verkennen en mooie en interessante plekken gezien.

De Botanische tuinen van San Anton. Hier staat het presidentiele paleis. De tuin zat vol met katten.
Daarna gingen we naar de catacomben onder een soort kapel. De trappen waren erg ongelijk en het was er stikdonker, dus een kaarsje was welkom.
Vroeger werden hier doden begraven door ze in een uit steen gehouwen kist te leggen en af te dekken met een stenen deksel.
Ook voor baby's waren rondom in de muur nissen. Opmerkelijk was de ronde tafel. Voor dat de dode begraven werd was het gebruik dat men samen at, maar dat liep op een bepaald moment zo uit de hand dat het meer op een feest dan een uitvaart begon te lijken en toen werd dit gebruik verboden.


De volgende halte was Mdina. Een prachtige stadswal en de Griekse Poort. In het klooster woonden toentertijd nog 25 nonnen.

Ta' Qali is een voormalig Engels militair vliegveld dat nu dienst doet als handwerkersdorp. Er is onder andere glasblazerij en een werkplaats voor filigraan (geknoopt zilverdraadwerk).
Ik heb natuurlijk een aantal mooie vaasjes gekocht en ook oorbellen; Maltezer kruisjes.

In Buskett staat een  mooi onderkomen dat 2 keer per week te bezichtigen is, mits er geen buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders logeren.
De klippen van Dingli rijzen indrukwekkend uit de zee omhoog. Ze zijn erg steil.
In de buurt zijn er de zgn. `karrensporen' ; 2 sporen uitgehouwen van verschillende diepte. Het waarom en hoe is niet bekend.

Heftig steil omlaag



Mosta heeft een hele kleurrijke  koepelkerk. In 1942 ging een bom door de koepel en toen hij de grond raakte, schoof hij nog langs ¾ wanden. Maar opvallend was dat niemand van de 300 aanwezigen gewond raakte:  Miraculi! De bom is nu een trekpleister.











En ik zei nog zo: GEEN BOMMETJE!!!!!

 



Wat bij ons merkwaardig overkwam was de lange rij auto's met hele families erin die op zondag langs de boulevard stonden.  Dit bleek een deel van de vrijetijdsbesteding te zijn. Ze zitten er en kijken naar de zee, praten met bekenden of familie. Maar het merendeel blijft gewoon in de auto zitten. Dit duurt tot mei en dan gaat men zwemmen.
De auto op zondag is soms ook een pronkauto en men rijdt door de week met een oude auto.

Op de huizen staan grote vaten waar water in zit. De waterleiding pompt het water naar boven in de vaten. En als men de kraan in huis open draait, komt het water vanuit deze vaten naar beneden. De reden is dat er wel eens dagen zijn waarop er geen water is en door de vaten is men gegarandeerd van water.
Om te drinken wordt wel aangeraden om flessen water te kopen.

De huizen worden gemaakt van langwerpige blokken gele steen. Dit wordt uit Malta zelf gehaald wat een aanslag op de natuur betekent.

De `Belgen' van Malta zijn de inwoners van Gozo.

Laatste volle dag lekker volgepland met speciale uitstapjes van onder water naar de lucht.

Submarine: Ja met de speedboot naar het onderzeebootje.  Het deksel ging met moeite dicht en als je dan eenmaal in geblikt zit voel je de klammige warme omgeving.  Duiken naar benden ging heel geleidelijk aan. Het doel was een scheepswrak en natuurlijk om onderweg mooie vissen te zien. Nou dat scheepswrak lag er rottend bij en de vissen hadden waarschijnlijk hun doordeweekse kleding aan, want het waren saai gekeurde vissen.

















certificaat van de submarine











 

 

 

 

 





Lunch: in een chic restaurant gingen we lunchen. Tijdens het eten zag ik een vette kakkerlak (centimeter of 4 groot) op een meter afstand lopen en gevraagd of ze dit huisdier konden verwijderen.  De ober keek, zette zijn maat 42 op het beest en schopte even later het lijk subtiel weg…

Helikopter: Luga waar veel vertraging was en we dus later dan gepland de helikopter in gingen. Het is echt een belevenis. De helikopter stijgt heel apart op. Eerst gaande wieken heel hard draaien, een flink kabaal, dan gaat hij met de neus omlaag en staart omhoog de lucht in. Een paar keer maakte hij stevige bochten en konden we de wereld van de zijkant bekijken. We vlogen met deze helikopter en onder een mooi plaatje vanuit de helikopter en natuurlijk ook hiervan een dokument als bewijs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Dit is een bergje buskaartjes die we gebruikt hebben


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een mooi eiland.


                                                           Grazi